Praktický život s RAW stravou
 – 6+1 doporučení

V květnu to budou 3 roky, co jsem objevila sílu a dary RAW stravy. Tehdy jsem začala jen mixováním smoothie z banánů a listové zeleniny a pojídáním zeleninových salátů se semínky a avokádem. I tak mé tělo začalo detoxikovat. Velice rychle jsem zhubla těch pár kil navíc, co jsem tehdy měla, zažívala jsem příliv energie, vitality a cítila jsem se jako nikdy dřív.

1. Kvalita – proč organické

Zásadní bylo, že jsem většinu syrové stravy měla v organické kvalitě. Tedy tělo dostávalo tolik živin, kolik v té době bylo možné. Byl květen a pražské farmářské trhy nabízely bohatý výběr zeleniny a začínalo české ovoce. Proto jsem se farmářů ptala, jak a co chemicky ošetřují, a hledala jsem to nejkvalitnější, co šlo. Lidé si často neuvědomí, že pokud výrazně zvýší podíl syrové stravy, která je vydatně chemicky ošetřena, zahltí své tělo chemií, namísto aby mu odlehčili.

BIO Zelenina

Mé doporučení:
Nakupujte od pěstitelů a farmářů, kteří nepoužívají chemické ošetření. Ptejte se během sezóny kdy, co a čím stříkají, resp. co je organicky vypěstované. Pokud vám někteří tvrdí, že to nejde, zajeďte se podívat na bio farmy, kde to jde. Každý farmář vás rád provede a ukáže vám, jak pěstují. Stojí to za to!

2. Superpotraviny

SuperpotravinySe syrovou stravou se lze zbavit mnoha zdravotních problémů a regenerovat tělo v jakémkoliv věku. V současné době jsou velmi moderní tzv. superpotraviny, tedy potraviny, které mají velké množství živin, vitamínů, minerálů a většinou se buďto přidávají do kaší, koktejlů a džusů nebo se jedí samostatně v tabletách nebo se jimi v podobě prášků či vloček dochucují syrová jídla.

Ty nejznámější jsou zelené potraviny jako mladý ječmen, chlorela, spirulina, řadí se tam řada prášků z exotických rostlin např. maca, mosquit, schisandra či kakaový prášek a mořské i sladkovodní řasy. Podle mne mezi ně ale patří i poklady jako mák, česnek, zázvor, jarní jedlé plevely, byliny, petržel aj.

Pokud nemáte možnost těchto superpotravin a chybí vám vitamíny, i ty se dají doplnit v tobolkách nebo prášku v raw a organické kvalitě z rostlin. Vhodným doplňkem mohou být i probiotika v raw verzi. Většinu toho, co lze sehnat, najdete např. na stránkách www.vitalvibe.eu.

Mé doporučení:
Bez ohledu na to, jestli jste vegetarián, vegan, vitarián či masožravec, nechte si pravidleně zjistit hladinu některých vitamínů v těle, především B12, železa, vápníku, hořčíku, vitaminu D, K, popř. si nechte udělat specializovaný rozbor a zjistit hladinu homocysteinu (především pokud jíte málo syrové stravy). Budete mít přehled o tom, jak na tom vaše tělo je, co přidat do stravy, abyste se cítili lépe.

3. Vybavení – začít se dá s běžnými kuchyňskými přístroji

VitamixKdyž jsem začala s raw food, vše jsem připravovala v dosavadním vybavení kuchyně. Měla jsem starý robot a mixér, první krekry jsem sušila v troubě (což nedoporučuji) a až po půl roce jsem si koupila kvalitní mixér a sušičku. Vystačila jsem si s jednou raw food kuchařkou a internetem. Lidé se mě často ptají, jaké spotřebiče si koupit, váhají nad kvalitou a cenou.

Mé doporučení:
Kvalitní vybavení je dobré si pořídit ve chvíli, kdy mám vyzkoušenou přípravu raw pokrmů a vím, že to bude i nadále součást mého jídelníčku. Ty nejlepší přístroje stojí nemalé částky, proto je dobré brát tyto výdaje jako investici do svého zdraví a dlouhodobé vitality. Pokud chcete začít s něčím levnějším, pořiďtě si kvalitní spiralizér, který velmi oživí vaše zeleninová jídla.

4. Klidně nebýt 100% na RAW, ale být s tím v pohodě

Nemusi-byt-na-raw-ale-v-pohodeV letních měsících je velmi jednoduché stravovat se 100% na raw a lidé se často na to i ptají: “A to jsi 100% na raw?” Vždy se usměji, protože tyto otázky plynou s nějaké naší povahy české, která ráda hodnotí. Odpovídám vždy popravdě, podle toho, jak to aktuálně je. Je období, kdy jíme jen syrovou stravu, ale je také období, kdy je to menší podíl, cca 70-90%. I tak dodáme svému tělu více živin, než řada lidí. Dogmatické období, které si odžije většina raw foodistů, mě přešlo asi po roce a půl. Vyřešila jsem si vzorce a programy, které mě okolo jídla stresovaly a nyní spíše poslouchám své tělo a užívám si chutě a pestrost. Během mírné zimy jím mnohem více syrového, než když jsou tuhé mrazy. To pak vařím a peču zeleninu s bylinkami a kořením a dělám zeleninové polévky, popř luštěniny. Smoothie z listové zeleniny a ovoce snídám kdykoliv je to možné. Našli jsme si svůj model, který nám vyhovuje.

Mé doporučení:
Vynechte ze svého slovníku výrazy jako: porušil/a jsem to, nevydržel/a jsem to, nejsem tak dobrý/á, abych byl/a jen na raw food. Namísto toho vnímejte s laskavostí své potřeby, roční období, chlad a horko v těle, sezónnost surovin. Přijměte se takoví, jací jste. Vždyť můžete začít jednou bio syrovou porcí denně např. džusem nebo smothie. Už tak zaznamenáte během pár týdnů výsledky.

5. I na cestách jde jíst syrově a zdravě

Při cestování si lze vybírat destinace, hotely, restaurace, dopravní prostředky dle vašich aktuálních stravovacích potřeb. Nebojte se ptát v hotelích, nebojte se zahraničí. Jinde v Evropě mají často lepší kvalitu ovoce a zeleniny než u nás. V exotických destinacích plody často chemicky ošetřují, ale i tam lze najít zdroj organicky pěstovaných surovin.

Mé doporučení:
Nebojte se stravování mít jako jeden z ukazatelů výběru místa vaší dovolené či pracovního pobytu.  Vždyť jídlo je vaše palivo a zdroj živin. Mějte s sebou cestovní variantu např. sušené ovoce, raw tyčinky, sušené krekry. Na druhou stranu, někdy jsme na místě, kde jsou zdroje omezené a v tu chvíli doporučuji přijmout s láskou a lehkostí to nejlepší, co je aktuálně k dispozici.

6. Není to jen o jídle, ale také o tom, čím pečujeme o své tělo

Když už člověk konzumuje dostatek raw stravy v bio kvalitě, pak úplně nedává smysl používat syntetické a agresivní kosmetické přípravky. Pak je dobré volit přírodní kosmetiku a ekologické přípravky pro úklid domácnosti. Mnohé z nich se dají vyrobit doma, nebo používat tak, jak jsou k dostání např. citronová šťáva na čištění, malinový olej na péči o pleť. Lze najít vše v organické kvalitě, šetrné pro člověka i přírodu.

Mé doporučení:
Přemýšlejte ekologicky i ekonomicky pro sebe, přírodu i lidi kolem. Rozhodně to jde. Je dobré to řešit postupně, vše má svůj čas. Tak jako vy se měníte, čistíte a více rozumíte svému tělu, tak postupně vyměňte a zařaďte šetrnější přípravky pro péči o tělo, vlasy, zuby i domácnost.

7. Změnit můžete jen sami sebe, každý člověk je svobodná bytost

Na přednášce, kterou jsem měla na téma Praktický život s RAW stravou na festivalu Miluj svůj život dne 12.2.2017, zazněly dotazy ohledně fungování stravování v rámci rodiny, o nedůvěře a nechuťi partnera jíst syrovou stravu. Účastnici to trápilo a chtěla znát argumety, jak manžela přesvědčit, aby i on jedl koktejly z ovoce a listové zeleniny. Došli jsme postupně k tomu, co jí na tom vadí a proč to po něm chce. Uvědomila si, že jsou to její nepříjemné pocity a je na ní, si to vyřešit a netlačit na manžela. V takovém případě je také dobré otevřeně s manželem mluvit o tom, proč je to pro ni důležité. Pokud on bude chtít, můžou hledat společně řešení, které bude vyhovovat oběma. Pokud ne, pak jediné zdraví, o kterém tato žena plně rozhoduje, je to její.

Mé doporučení:
Každý člověk je zodpovědný za své zdraví sám. Pokud nám něco vadí na tom, jak jí a žije někdo druhý, je to proto, že my cítíme nepříjemný pocit. Je to ale náš nepříjemný pocit a jediný, koho můžeme přimět, aby se ho zbavil, jsme my sami. Jakýkoliv nepříjemný pocit je možné vyřešit. Doporučuji metodu RUŠ. Více o ní najdete na www.metodarus.cz 

Pokud vás zajímá další inspirace z oblasti zdravého a šťastného života, pak zadejte svůj email, abyste o žádný z mých inspirativních článků a videí nepřišli.

Přeji vám vlídné dny.

Lucie

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..